Identiteit


Maatschappelijke identiteit

Pedagogische identiteit

Iedereen is welkom op de Luchtballon. De Luchtballon is een openbare school en behandeld iedereen gelijkwaardig en op een respectvolle manier. Je mag jezelf zijn! Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich gehoord voelt op onze school. Dit gevoel proberen wij over te brengen door de leerlingen verder te ontwikkelen in hun kwaliteiten en hen positief te benaderen. Ook vinden wij het belangrijk dat de leerlingen kennis krijgen over normen en waarden. De belangrijkste normen en waarden die aan bod komen zijn respect en veiligheid. Elke leerling bij ons op school moet met respect worden behandeld en zich veilig voelen op school. Uiteraard werken wij hieraan met de leerlingen.

Ook krijgen de leerlingen gastlessen over verschillende culturen en geloven om te leren omgaan met alle mensen ongeacht de culturele verschillen. Zo zullen de kinderen voorbereid zijn op de verschillende mensen binnen de maatschappij.

Didactische identiteit

Op de Luchtballon wordt er met verschillende digitale middelen gewerkt zoals Chromebooks en tablets. De leerlingen krijgen vanaf groep 5 digitaal onderwijs. Daarnaast bieden wij lessen aan uit zowel online methodes als boeken.

Ook vinden wij bewegend leren van groot belang, dit vanwege het positieve effect op de leerresultaten wat blijkt uit verschillende onderzoeken. Hier werken we aan tijdens de lessen en passen af en toe een Energizer toe. Ook worden er lessen aangeboden in de “bewegingskoepel” waar het lokaal speciaal is ingericht voor bewegend onderwijs.

Ook wordt er aandacht besteed aan de creativiteit van de leerlingen. In de “creativiteitskoepel” kunnen de leerlingen hun creativiteit in vrije loop laten en de mooiste werkstukken creëren.

In de “duurzaamheidskoepel” besteden wij aandacht aan een groene school. Hier verbouwen wij groente en fruit in onze eigen moestuin. Ook besteden wij aandacht aan het milieu, afval scheiden en zonnepanelen. Dit willen wij onze leerlingen meegeven zodat zij milieubewust omgaan met de wereld om hen heen.

Als laatste besteden wij in de “vrijheidskoepel” aandacht aan de vrijheid om jezelf te zijn. Hierin bieden wij o.a. lessen aan waarbij leerlingen leren omgaan met geld. Dit is belangrijk voor de toekomst.

Binnen onze school hebben we ook verschillende specialisten op het gebied van logopedie, fysiotherapie, interne begeleiding, vertrouwenspersoon en orthopedagogiek.

Elke groep heeft 1 vaste leerkracht en 1 onderwijsassistent. Op deze wijze krijgen de leerlingen een goede relatie met de leerkracht en onderwijsassistent. Ook zijn er verschillende vakleerkrachten voor de vakken: gym, muziek en handvaardigheid. Hier is voor gekozen om de leerlingen lessen te kunnen geven op een hoger kwaliteitsniveau. Vaak worden er kringgesprekken gevoerd om de kinderen sociaal-emotioneel te helpen ontwikkelen. Zo wordt elk kind gezien en wordt de groepsband versterkt. Verder is er in elke groep iedere dag een dagprogramma te zien zodat de kinderen structuur, duidelijkheid en vastigheid hebben. Ook hanteren wij duidelijke regels zodat de leerlingen weten wat wel en niet kan.

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen is een belangrijke factor bij de ontwikkeling van leerlingen. Wij proberen dit te bereiken door leerlingen zoveel mogelijk te stimuleren om zelf keuzes te maken en ze zoveel mogelijk zelf te laten doen. Daarnaast willen wij de betrokkenheid vergroten door veel uitdaging op een passend niveau aan te bieden. Samenwerken wordt veel aangemoedigd op de luchtballon, ook leren leerlingen om zelfstandig te werken. Zo komen de leerlingen tot succeservaringen en dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Levensbeschouwelijke identiteit

De Luchtballon is een openbare school. Iedereen is welkom! Er is respect voor elke cultuur en elk geloof. Zo leren de leerlingen om zich in te leven in normen en waarden van anderen. De leerlingen leren omgaan met verschillende soorten identiteit en staan open voor ieder mens.

Verder wordt er rekening gehouden met alle feestdagen zoals: Pasen, Kerstmis, het Suikerfeest etc. Deze vieren wij en benoemen wij zodat leerlingen hier kennis van opdoen.

Wij hopen alle kinderen zich veilig genoeg te laten voelen om zichzelf te kunnen zijn.


Rollen van de leerkracht 


Model

Als leerkracht van de luchtballon heb je een voorbeeldfunctie voor je leerlingen.

Onderzoeker

Het is belangrijk als leerkracht om een onderzoekende houding te vertonen tegenover de leerlingen. Zo kunnen leerkrachten hun leerlingen inspireren en goede begeleiding bieden.

Ontwerper

Op de luchtballon staat er iedere dag een dagprogramma klaar. Via online methodes wordt er lesgegeven, leerkrachten mogen zelf hun creativiteit toevoegen aan deze lessen. Hierdoor zijn de lessen aantrekkelijk voor de leerlingen.

Expert

Om bij de luchtballon te mogen werken is het verplicht om een opleiding te hebben gedaan. Voor leerkrachten is dit de pabo en voor onderwijsassistenten is dit de opleiding onderwijsassistent. Via deze regeling zorgen wij ervoor dat onze leerkrachten over veel kennis beschikken en deze passievol kunnen overdragen op hun leerlingen.

Coach

Leerkrachten op de luchtballon zijn niet alleen maar bezig met lesgeven. Door de onderzoekende houding weten leerkrachten wat er speelt in hun groep. Hierdoor kunnen zij de zorg bieden die de leerlingen nodig hebben. Verder is er ook een vertrouwenspersoon op onze school die leerlingen hulp kan bieden wanneer ze dit nodig hebben.